BURNit har gjort det enkelt og bæredygtigt at købe strøelse til kæledyr som kaniner, høns og hamstere. Med deres smarte logistik og direkte kontakt til svenske savværker får danske familier adgang til rene, støvfattige spåner – leveret lige til døren.
Når kæledyrene fortjener det bedste
I et villakvarter i Borup åbner Mette døren til haven, hvor hønsene piler hen til deres sandbad. Hun fodrer dem, renser redekasserne og fylder frisk strøelse i hønsehuset. “Siden vi begyndte at bruge spåner fra BURNit, er det blevet meget nemmere at holde huset rent – og så lugter der ikke på samme måde som før,” fortæller hun.
Mette er en af de mange danske kæledyrsejere, som har opdaget fordelene ved de støvfattige og duftneutrale spåner fra BURNit. Hun bruger dem både til hønsene og i buret til familiens dværgkanin, Luna. “Spånerne suger godt og virker meget mere tørre end det, vi brugte før. Jeg er virkelig tilfreds – og det tror jeg også Luna er,” siger hun med et smil.
Hos BURNit er det netop dét, det handler om: at gøre det nemt og trygt for familier at give deres dyr et godt underlag. Virksomheden er danskejet med base i Nordjylland og udspringer af BOXIT – kendt for opbevaringsrum og containerløsninger. Ideen til BURNit opstod, da BOXIT begyndte at fragte tomme containere til Sverige. “Vi tænkte, at vi kunne udnytte returtransporten – og dermed gøre noget godt for klimaet,” fortæller Allan, en af folkene bag BURNit.
I stedet for at køre tomme containere hjem, bliver de i dag fyldt med rene spåner fra svenske savværker og fragtet retur til Danmark. “Det giver mening – både økonomisk og miljømæssigt. Og samtidig kan vi tilbyde vores kunder kvalitetsspåner uden at gå gennem dyre mellemled,” forklarer Allan.
Fra skov til stald eller til børneværelset
Selvom BURNit også leverer til store stalde og ridecentre, oplever de en markant stigning i henvendelser fra private kæledyrsejere. “Vi har flere og flere kunder, der bruger vores spåner til deres kaniner, marsvin, hamstere og høns,” fortæller Jesper. “Det er mennesker, der gerne vil give deres dyr noget rent og naturligt – og som sætter pris på, at det ikke støver eller lugter.”
Spånerne produceres af rent, ubehandlet nåletræ og er fri for kemikalier og imprægnering. Det betyder, at de kan bruges trygt i alt fra kaninbure til hønsehuse og hamstervægte. Strukturen er let og luftig, men samtidig absorberende, hvilket gør rengøringen lettere og minimerer lugtgener.
BURNits kunder kan vælge mellem at købe enkelte pakker – f.eks. til kæledyr i lejligheder eller småhaver – eller hele paller med 21 pakker til dem med flere dyr eller god opbevaringsplads. “Vi sender direkte til døren, så man slipper for at slæbe hjem fra dyrehandleren,” siger Jesper. “Og har man mulighed for selv at hente, kan man spare penge ved at afhente i Hasselager eller Tåstrup.”
Ifølge Jesper er det især børnefamilier, der har taget godt imod konceptet. “Når først man har prøvet det én gang, opdager man, hvor nemt det er. Og det betyder noget, at der er færre støvpartikler og bedre lugtkontrol, især når buret står indendørs.”
For familier med allergikere kan valget af strøelse være afgørende, og her er BURNits spåner et godt alternativ. De støver minimalt og er lavet uden tilsætningsstoffer – noget mange forbrugere sætter pris på. “Vi har fået flere tilbagemeldinger fra kunder, der siger, de nu kan håndtere dyrenes bur uden nys og kløe,” fortæller Jesper.
Lokal omtanke – national levering
BURNit har ikke ambitioner om at blive størst i Europa. Tværtimod ligger deres fokus fast på det danske marked – og på at gøre en forskel her. “Vi har rødder i Nordjylland, og det præger vores måde at arbejde på. Vi vil hellere gøre tingene ordentligt og have glade kunder, end vi vil vokse for hurtigt,” siger Jesper.
Med en kombination af jysk jordnærhed og en effektiv logistikmodel har BURNit skabt et nicheprodukt, der taler til både fornuften og hjertet. Det er ikke bare strøelse – det er et bevidst valg om kvalitet, ansvar og dyrevelfærd.
“Vi ser vores kunder som samarbejdspartnere. De deler billeder, fortæller om deres dyr og kommer med input til, hvordan vi kan gøre tingene endnu bedre,” fortæller Jesper. “Det er den dialog, der gør arbejdet værdifuldt.”
Fremtiden for BURNit handler ikke nødvendigvis om nye produkter, men om at forfine det, de allerede gør godt. “Vi vil gerne gøre det endnu nemmere at bestille – måske via en abonnementsordning eller sæsonpakker. Og så vil vi fortsætte med at forbedre vores emballage og leveringssystem,” siger Jesper.
Hjemme hos Mette i Borup er hønsene hoppet op på deres pind, og kaninen Luna har lagt sig godt til rette i sit hjørne af buret. “Det er små ting, men det gør en stor forskel, når man finder noget, der bare fungerer,” siger Mette og lukker døren til hønsehuset.